You are currently viewing מאוורר מזגן או מאוורר תקרה – מה עדיף? השוואת יתרונות וחסרונות

מאוורר מזגן או מאוורר תקרה – מה עדיף? השוואת יתרונות וחסרונות

ההתלבטות בין מאוורר תקרה או מזגן מלווה אותנו שנים ארוכות, מאז שהומצאו המזגנים הראשונים. בעוד שמאווררי תקרה מצטיינים ביכולתם לאוורר ולצנן את החלל באיכות אוויר גבוהה יותר מן המזגן הממוצע ותוך חיסכון אנרגטי משמעותי – למזגנים יש יכולת לקרר חדרים במהירות ובעוצמה גבוהות יותר, אולם באיכות אוויר נמוכה יותר ותוך צריכת אנרגיה גבוהה יותר. כפי שאתם ודאי מבינים ההשוואה בין מאווררי תקרה ומזגנים איננה פשוטה ולכן בחרנו להקדיש את המאמר הבא לסקירה מפורטת של היתרונות מול החסרונות הבולטים שתי קטגוריות המוצרים הללו, תוך התייחסות לפרמטרים שונים המשפיעים על הבחירה ובהם צריכת חשמל מזגן מאוורר, עלויות הרכישה, השימוש והתחזוקה, איכות האוויר וכן הידידותיות של כל אחד מסוגי המוצרים הללו לסביבה.

 

מדוע קיים הבדל בצריכת חשמל של מאוורר מול מזגן?

הפערים בצריכת חשמל מאוורר תקרה לעומת מזגן הם בין השיקולים הבולטים שבגינם אנשים רבים מעדיפים מאוורר תקרה על פני מזגן. בכל הנוגע לצריכת חשמל מאוורר תקרה נחשב חסכוני באופן ניכר בהשוואה למזגן. הסיבה לכך נעוצה בשוני באופן פעולתם של מאווררי תקרה ביחס למזגנים. למאוורר צריכת חשמל נמוכה משל מזגן הודות לכך שהוא איננו מקרר את האוויר בחדר באופן אקטיבי או מזרים אוויר קר לתוכו, אלא למעשה מניע את האוויר בחלל החדר ומייצר סירקולציה. המזגן לעומת המאוורר, לא רק מפזר את האוויר בחדר אלא משנה באופן ממשי את הטמפרטורה באופן שמוביל לירידת טמפרטורת החדר (או עלייתה). זוהי פעולה מורכבת יותר ולכן כאשר משווים אותו למאוורר, מזגן ייחשב בזבזני יותר במונחי צריכת אנרגיה.

 

אמנם בדילמה הנוגעת לבחירת מזגן או מאוורר צריכת חשמל היא לא הפקטור היחיד שנכנס למשוואה. אולם אין עוררין על כך שזהו שיקול משמעותי היות והוא משפיע על עלות השימוש השוטפת במכשיר.

 

השוני באיכות האוויר שמופק בשימוש במזגן לעומת מאוורר תקרה

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של מאווררי תקרה אל מול המזגנים, הוא באיכות האוויר שאנו נושמים בעת השימוש במאוורר התקרה. להבדיל ממזגנים אשר עושים שימוש חוזר באוויר הקיים בחדר בעזרת גופי קירור או חימום ופעולת סינון של אוויר זה באמצעות פילטרים – מאוורר תקרה איננו פולט אוויר אלא מפזר את האוויר שקיים בחדר, וניתן אף להשתמש בו ללא צורך בסגירת החלונות בחדר. כך מתאפשרת סירקולציה בריאה של אוויר בחדר, כניסת חמצן טרי ופינוי טבעי של רעלנים כגון פחמן דו חמצני. זאת ועוד, העובדה שבשימוש במאוורר התקרה אנו נושמים אוויר טבעי ולא ממוחזר, חוסכת מאיתנו חשיפה לחלקיקים וגזים לא בריאים שעשויים להצטבר במנגנוני המזגן, בדגש על המסננים שלו, שנוטים להיסתם לעיתים קרובות ולצבור חלקיקי אבק ומזהמים מסוגים שונים. 

 

מהם הבדלי המחיר בין מזגנים למאווררי תקרה?

גם עלותם ההתחלתית של מזגנים ביחס למאווררי תקרה, היא פקטור שמהווה עבור משקי בית רבים נקודת זכות לטובת רכישת מאוורר תקרתי במקום מזגן. אף שטווח המחירים של מאווררי תקרה ומזגנים כאחד הוא נרחב למדי, ככלל בעוד שמאווררי התקרה מתומחרים בין מאות ש”ח לאלפי שקלים בודדים, מחירם של מרבית המזגנים כיום מתחיל באלפי שקלים ויכול להאמיר גם עד עשרות אלפים, כתלות בטכנולוגיית המיזוג, עיצוב המזגן, עוצמתו, גודלו ומגוון פיצ’רים נלווים.


ההבדלים בעלויות ההתקנה של מאווררי תקרה לעומת מזגנים

התקנת מזגן היא עסק יקר משמעותית בהשוואה להתקנת מאוורר תקרה. פערי העלויות עשויים להגיע עד פי 2 משום שהתקנת מזגנים כרוכה לעיתים מזומנות בעבודת הכנה סבוכה לעומת התקנת מאווררי תקרה שלרוב ניתנת לביצוע ללא צורך בהכנות מיוחדות כלל.

השוני בעלויות השימוש במאוורר תקרה מול מזגן

כיום קיימים 2 סוגי מאווררי תקרה עיקריים: מאווררים תקרתיים בעלי מנוע AC ומאווררי תקרה בעלי מנוע DC. מאווררי ה- DC הם חסכוניים יותר בכשישים אחוזים בצריכת החשמל שלהם ביחס למאווררי AC. אולם גם מאוורר ה- AC הבזבזני יותר לכאורה, זולל פחות אנרגיה בממוצע ממזגן במיוחד בתקופת הקיץ הקיץ.

 

הפער בין הוצאות התחזוקה השוטפות של מאווררים תקרתיים ומזגנים

גם בכל הנוגע להוצאות שסביב התחזוקה השוטפת של המזגן הביתי, יש פער משמעותי לרעת המזגן שמצריך ניקוי והחלפה של פילטרים על בסיס תקופתי לצד רכיבים נוספים שעשויים להשפיע על תפוקתו ויעילותו. זאת בשונה ממאוורר התקרה שנדיר שהוא מצריך טיפולים שוטפים או תחזוקה מכל סוג שהוא.

 

על היתרונות הסביבתיים של השימוש במאווררי תקרה ביחס למזגנים

השימוש במאוורר תקרה מציע גם יתרון סביבתי ביחס לשימוש במזגן. זאת מאחר ובמהלך השימוש במזגנים, נפלטים מהם גזים רעילים הפוגעים באוזון. אין זה כך כשמדובר במאוורר תקרתי משום שמכשיר זה כאמור, מלכתחילה איננו פולט אוויר או גזים במסגרת פעולתו.

בשורה התחתונה: מאוורר תקרה או מזגן – מה עדיף?

במאמר זה סקרנו את היתרונות והחסרונות של מאווררי תקרה מול מזגנים. אם לסכם את השוני המרכזי בין השניים על קצה המזלג, הרי שיתרונו של המזגן הוא ביכולתו לקרר או לחמם חדרים בעוצמה גבוהה מזו של המאוורר, ויתרונו של מאוורר תקרה הוא בהיותו חסכוני ובריא יותר לסביבה. לכן התשובה לשאלה מה עדיף, היא בסופו של יום עניין של סדרי עדיפויות סובייקטיביים בכל משק בית. יחד עם זאת, כדאי לדעת שהפעלת מאוורר תקרה במקביל לשימוש במזגן היא מומלצת ותורמת לשיפור לא רק באיכות האוויר בחדר אלא גם בחסכון מפתיע של עד כ- 40 אחוזים מצריכת החשמל בבית.